LARS VON TRIER CA TERAPIE A CUPLULUI

Publié le par gradina.icoanei.over-blog.com

affiche-melancholia.jpg

 

In singura sala de film in care ruleaza Melancholia şapte spectatori işi privesc propria Melancholie, in regia lui Lars Von Trier.

Cei ce s-au deplasat in urma galagiei mediatice ies din sala dezamagiţi. Nu le-a sarit in ochi antisemitismul autorului, nu s-au putut scandaliza, nu vad de ce s-ar putea agaţa pentru a perpetua imaginea de nazist a danezului. Ceva-ceva ar putea gasi ei, ceva subtil, de genul: "Si Rosencrantz & Guildenstern traiau in Danemarca, am auzit noi ca Shakespeare nu-i avea la inima nici pe neguţatorii din Anvers"…

Sa nu ne oprim insa asupra penibilului de care s-a acoperit Juriul de la Canne, anul acesta.

Spectatorilor carora li s-a bagat in cap  ca vor vedea un film despre tamponarea dintre Nibiru şi Terra, li s-a facut pielea de gaina la gandul ca au aruncat banii pe fereastra cand şi-au facut stocul de conserve, legume eufilizate şi baterii in adapostul anti-ceva, din beci.

Toţi, dar absolut toţi cei prezenţi in sala, am fost copleşiţi de frumuseţea ireala a imaginii-gand. Numai la Tarkovski am mai vazut cum regizorul picta cu camera de filmat.

Lars Von Trier este insa pictorul şi muzicianul, filosoful şi poetul care ne vorbeste, aşa cum a fost el inzestrat de Dumnezeu sa o faca, despre distrugerea Creaţiei prin distrugerea cuplului.

Nu despre mecanica cereasca este vorba in film, ci despre subtila mecanica a Creaţiei.

Melancholia este un film religios al unui om care ne spune: Priviţi, mireasa este singura! Nunta a devenit o cutuma aproape grotesca. Mirele nu are forţa vie, protectoare şi va deveni, cu siguranţa sau tatal superficial, sau omul de afaceri veros, sau un obiect sexual dezorientat.

Sfarşitul lumii este determinat de desacralizarea legaturii dintre barbat şi femeie.

In film, nunta se desfasoara in afara credinţei. Dumnezeu nu mai este prezent alaturi de miri, pentru ca mirii nu il mai cauta pe Acesta, chiar daca au nevoie de El.

Suferinţa femeii se identifica cu suferinţa prin care urmeaza sa treaca intrega creaţie .

Finalul este cioranian. "Suntem singuri, accepta gandul ca suntem singuri", spune Justine. Atata doar ca mai presus de teama şi descurajare, iubirea trinitara (cele doua surori şi copilul) se adaposteşte sub un alt cort şi probabil, sub un alt Legamant.

Pentru a putea descifra cu adevarat mesajul lui Von Trier, trebuie sa privim şi sa incercam sa inţelegem pictura lui Albrecht Durer intitulata, Melancolia.

Regizorul transpune pana la detaliu viziunea ermetismului creştin, prezent in tablou. Un detaliu il deosebește pe artistul danez de cel german - careul magic.

 

Distribuția filmului: Justine - Kirsten Dunst;  Claire - Charlotte Gainsbourg; John – Kiefer;  Sutherland; Gaby - Charlotte Rampling; Dexter - John Hurt; Michael - Alexander Skarsgård; Jack - Stellan Skarsgård; Leo - Cameron Spurr 

 

Melencolia.jpg

 

vlahofil

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
V
In film se vorbeste mult si altfel despre iubire.<br /> Doar iubirea de mama ramane, in final.
Répondre
C
A primit ieri la Berlin Marele Premiu al Academiei de Cinematografie Europeana.<br /> Din Academie fac parte doua mii de profesionisti din cinematografia europeana.<br /> Victoria lui Van Trear este dubla. Nu ascun faptul ca ma bucur la gandul dintilor strepeziti ai penibililor protestatari de la Cannes.<br /> Imi place blogul asta.E liber si destept.
Répondre
S
In ezoterism intri sau nu intri.<br /> Pentru un crestin care chiar il cauta pe Hristos si nu ramane la cat ii ingaduie institutiile bisericesi sa afle, ezoterismul este calea pe care au urmat-o si apostolii.<br /> Calea aceasta este grea si daca nu ai buna credinta si sprijin divin, te pierzi si-i poti pierde si pe ceilalti. Dubla interpretare ar trebui sa le dea unora gustul de a cauta pentru a<br /> intelege.<br /> @cme<br /> Filosoful, fenomenolog - hermeneut Paul Rioeur zicea: " frumusetea cautarii umane sta in a descoperi sensul ascuns in sensul aparent". Asta legat de valoarea cubului magic din" Melencolia i " de<br /> Durer, rezolvata corect, probabil intaia oara, aici. Felicitari.<br /> Cere drepturi de autor ca maine se trezeste ametitul de Oreste, ca isi atribuie afirmatiile tale!
Répondre
C
Cata cerneala s-a scurs din 1514 pana in seara asta, si cate taste s-au tocit dupa difuzarea filmului lui Von Trier...<br /> Careul magic a fost, dupa parerea mea, gresit interpretat de specialistii in ocultism, pentru ca l-au tratat, culmea, strict matematic, rupt de "realitatea" grafiei si de mesajul lui Durer.<br /> Careul este numit jupiterian si cifrele merg de la 1 la 16.<br /> 1+16=17; 2+15=17; 3+14=17; 4+13=17; 5+12=17; 6+11=17; 7+10=17; 8+9=17<br /> 1+7=8<br /> 17x 8=136; 1+3+6=10, respectiv 1<br /> Ocultismul defineste drept realitate ceea ce este ascuns.<br /> Imi este greu sa inteleg cum s-a putut merge pe toate caile matematice posibile ( nesfarsite permutari), fara a se ajunge la simplitatea mesajului dat de insusi continutul grafic.<br /> 8 este cifra fatalitatii destructive, iar 1, cea a Creatorului, a Stapanului cerului si al pamantului.<br /> Finalitatea dramatica a creatiei, pictata de Albrecht Durer nu este rezultatul unor procese haotice ci, urmarea deciziei divine.<br /> Apocalipsa are loc pentru ca, in aceasta varianta a creatiei, sfarsitul nu poate fi decat acesta.<br /> Pictorul povesteste urmatoarele: Creatorul, reprezentat prin ingerul femeie, mediteaza la creatia sa. Privirea concentrata este expresie a definitivului tragic.<br /> Toate uneltele cratiei, prezente in simbolistica masonica, sunt imprastiate in dezordine. Aceasta creatie, si-a incheiat existenta. Nu insa si procesul creatiei cosmice.<br /> Compasul se afla in pozitie verticala, clepsidra este pe jumatate plina.<br /> Forma prezenta a zamislirii cosmice este figurata de un octoedrul (8) neregulat pozitionat in fata marii (spatiu prezent in Templul lui Solomon) care desparte cuprinsul de necuprins.<br /> Durer, ne avertizeaza ca urcand catre absolut pe scara din care doar sase trepte sunt vizibile, sfarsitul este cel pe care il consemneaza cealalta intruchipare angelica. Omul nu este figurat, dar<br /> existenta sa o atesteaza prezenta cronicarului si a cainelui.<br /> Lars Von Trier include umanitatea in aceasta drama a creatiei. Omul nu poate exista armonios decat in ipostaza-cuplu. Aceasta ipostaza reflecta vointa divina.<br /> In Melancholia, descompunerea cuplului desprins de Creator, conduce la stingerea creatiei.<br /> <br /> In fapt, la Durer este vorba despre Melencolie i. A-ul este inlocuit cu e. Litera "e "<br /> are valoarea 5, o alta trimitere masonica.
Répondre
L
Faza cea mai dura din film este sinuciderea tatalui ( Kiefer Sutherland).<br /> Oarecum pe romaneste, Lars afirma: voi tatii, v-ati bagat picioarele in ea de familie. Ati dat kix pe planeta asta, ati inhatat Autoritatea si la brat cu Sarsaila consolidati talpa iadului.
Répondre