MONOTEISMUL INCOMOD

Publié le par gradina.icoanei.over-blog.com

O religie care mărturisește Dumnezeul unic, creator al cerului și al pământului, expresie a adevărului, dreptății și empatiei, este incomodă.
O religie care consideră că cele mai mari rătăciri umane sunt minciuna și camăta, este incomoda.
O religie care afirmă că Dumnezeu nu are nimic în comun cu templele, este incomodă.
O religie care vorbește despre negustorii credintei, este incomodă.
O religie care afirmă că Dumnezeu a creat bărbatul și femeia în deplină egalitate, este incomodă.
O religie care propovăduiește respectul față de tot ce este viu și respinge sacrificiile în numele Dumnezeului unic, este incomodă.
Această religie se numește zoroastrism și i-a fost revelată lui Zaratustra, în urmă cu șase mii de ani. Din zoroastrism s-au inspirat evreii, eliminând tot ceea ce nu îi avantaja și despre învățăturile revelate de Zaratustra au evitat să vorbeasca întemeietorii Bisericii Creștine, instituționalizate.
Redau o Gatha – Cânt (psalm) conceput de Zaratustra în dialogul cu Dumnezeul Unic, Ahura Mazda:

Cântul IV
(Iyasna, hat 31)
    
1. O, căutători ai cunoașterii, acum vă spun cuvinte și vă dezvălui învățăminte pe care nimeni, niciodata, nu le-a exprimat.
Aceste cuvinte nu sunt plăcute celor ce propovăduiesc minciuna și conduc lumea spre pierzanie, însă discipolilor căii lui Mazda, le sunt plăcute.

2. Din pricina învățăturii miciunii care a orbit ochii Înțelepciunii și a rătăcit adevărata cale, eu, Învățătorul ales de Mazda, vin să vă învăț să distingeți pe cel drept de cel nedrept și să vă spun cum să trăiți în armonie cu Dreptatea.

3. O Mazda, fericirea deplină pe care Tu ai promis-o celor două adunări, și această doctrină pe care Tu ai conceput-o pentru cei instruiți, dezvăluie-le prin cuvintele Tale, discipolilor căii Tale, pentru ca să pot chema bărbații și femeile pe această cale.

4. O Mazda, o Dreptate, o Serenitate, noi care suntem discipolii căii Tale, cu dreptate și rasplată întărește-ne prin stăpânirea de sine astfel încât să transmitem învățătura Ta și să putem învinge minciuna și înșelăciunea.

5. O Mazda Ahura, spune-mi care este cea mai bună cale pe care eu să pot, în strălucirea Dreptății și a Gândirii Drepte, să aleg invățătura care să mă ghideze către înțelepciunea și fericirea cea mai înaltă, astfel ca acest drum să îmi permită să înțeleg misterele și evenimentele care apar în viață, mulțumită unei viziuni profunde și vaste.

6. Cea mai înaltă fericire aparține celor ce-i învață pe semeni tainele unei vieți fericite pentru ca bărbații și femeile să poată găsi calea spre Perfecțiune și Nemurire. Ahura Mazda, armonia cu Gândirea Dreaptă va crește puterea unei astfel de persoane.

7. El este acela care, de la începuturi a conceput, plecând din nimic, bucuria serenității. Cu Înțelepciunea Sa a conceput lumea cu Dreptate pentru a perpetua Gândirea Justă.
O Ahura, cu infinita Ta Înțelepciune învie capacitățile noastre slăbite, de a gândi și a crea, pentru a ne lumina căile și a ne împlini viețile.

8. O Mazda, atunci când Te-am înțeles în gândurile mele, am priceput că Tu ești începutul și Sfârșitul a tot ceea ce este și că Tu ești izvorul Gândirii Drepte. Și atunci când Te-am recunoscut în cugetul meu, am știut ca Tu ești adevăratul creator al Dreptății și Judecătorul.

9. O Ahura Mazda, am știut că fericirea și Serenitatea vin de la Tine, că Înțelepciunea creatoare vine de la Tine. Tu dăruiesti bărbaților și femeilor libertatea de a alege pentru ca ei să poată deosebi învățămintele drepte de cele corupte.

10. Între falșii și adevărații conducători, numai cei drepți se străduiesc să fertilizeze și să răspândeasca Gândirea dreaptă. Astfel, o Mazda, un conducător mincinos și distrugător pretinzând că este drept, nu poate niciodată să devină purtătorul învățăturii Tale.

11. O Mazda, din clipa în care, la începuturi, prin gândurile Tale Tu ai creat trupul, înțelepciunea, conștiința, insuflându-ne viața și ne-ai înzestrat cu vorbe și fapte, Tu ai vrut ca noi să putem alege credința noastră și felul de a trăi așa cum îl înțelegem.

12. La acest Mare Eveniment al Alegerii, când bărbații și femeile, drepți sau nedrepți, luminați sau ignoranți, cautând în propriile conștiinte cuvintele prin care îsi exprimă alegerile, Tu, o Serenitate, luminează-i cu energia Ta pentru a-și putea depăși îndoielile și a alege calea pe care o doresc.

13. O Mazda, Tu ești singurul care, în înțelepciunea Ta infinită, vezi, aperi și cântărești totul dupa legea existenței și doar Tu știi pentru ce o greșeală mărunta conduce uneori la o suferință nemăsurată.

14. Spune-mi, o Ahura Mazda: de-a lungul existenței unei ființe în trecutul sau viitorul său, care va fi recompensa discipolului din partea Dreptății și care pedeapsa celui mincinos?

15. Și mai spune-mi încă, o Ahura: care va fi pedeapsa rezervată celui care îl susține pe înșelator și care pedeapsa pentru cel care manipuleză încercând să îndeparteze discipolii de dreptul conducător?

16. O Mazda Ahura, spune-mi: când și cum poate să Te întâlnească femeia sau barbatul care, cu știința Gândirii juste se străduiește să progreseze și să se amelioreze în casa sa, în orasul său, în țara sa și să răspândească învățătura Dreptații?

17. Dintre drept și înșelător, care a ales calea cea bună? Cu adevărat, dreptul luminat învață oamenii pentru ca înșelatorul să nu îi tulbure și să dăuneze cu minciunile sale. Deci, o Ahura Mazda, învață-ne Gândirea dreaptă.

18. Astfel, nu ascultați niciodată făcătorul de rău căci fara îndoială mincinosul încearcă să distrugă casa, satul, orașul, țara. Atunci trebuie înfruntat făcătorul de rău si combătut.

19. O Mazda, fie ca oamenii să asculte vorba înțeleptului care le îndreaptă viața, a celui a cărui gândire, vorbă și faptă sunt drepte, limpezi, cinstite și care, sub strălucirea Înțelepciunii, judecă cu măsura și dreptate.

20. Căci calea celui care merge către Dreptate va fi în Locuinta Ta luminoasă și cel care a ales minciuna va duce pentru mult timp o viață de tenebre, de orbire și de regrete. Aceasta va fi urmarea faptelor sale.

21. Ahura Mazda va dărui puterea Dreptății, ajutorul Gândirii Drepte, Desavârșirea și Nemurirea celui care prin gândire și acțiune a ales calea Sa.

22. Și dăruiește această doctrină celui care prin gândire, vorbă și faptă sporește și sprijină dreptatea. O Mazda Ahura, o asemenea persoană alături de tine, este cel mai potrivit sprijin pentru a îndruma poporul.


24 octombrie 1976. În marele amfiteatru al Universității din Teheran, unul din cei mai erudiți reprezentanți ai religiei creștine, cardinalul Franz König, cunoscător al limbii în care fuseseră scrise cugetările denumite Gathas, studiate la Roma si Viena, vorbește despre "datoria Bibliei față de Zarathoustra", făcând următoarea afirmație memorabilă: "Oricine dorește să îl înțeleagă pe Iisus Hristos trebuie să plece de la universul spiritual al lui Zarathoustra".
Pentru a avea o viziune justă a temeliei puse de Zarathoustra iudaismului, filosofiei grecești și creștinismului și pentru a înțelege gravele derive ale instituțiilor monoteiste actuale, se impune parcurgerea textelor Gathas.
Alte lecturi utile: Vechiul Testament (Isaia, Ezra, Nehemi), Laurence Mills (Our own religion in Ancien Persia and the Bible), Charles Autran (Zoroastre et préhistoire aryenne du christianisme), Ruhi Afnan (Zoroaster's influence on Greek), Wilhelm Eilers (Le texte cunéiforme du cylindre de Cyrus - Acta Iranica), Khosko Khazai Pardis (Les Gathas), Paul du Breuil (Histoire de la religion et de la philosophie zoroastriennes), Behrami Ehsan (Dictionary of the Avestan Words).

clement

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
A
Dupa ce ai citit Zoharul simti nevoia sa iesi neconditionat din traditia iudaica.<br /> Ia auziţi ce zice incomensurabilul cabalist Joseph de Hamadam despre natura atotputernicului: aceasta este falocentrico-pansexuala!<br /> E clar, nu?
Répondre
N
M-ati convins. Ma declar crestin zoroastrian!
Répondre
A
<br /> Herodot, in Cartea I, capitolul 138, referindu-se la principiile acestei comunitati, spunea ca zoroastrienii condamnau lenea si furtul, sclavia, supunerea fiintei umane, adorarea pietrelor si<br /> idolatria. Orice fel de sacrificiu animal era interzis iar apa, aerul, pamantul erau considerate sacre si trebuiau respectate.<br /> Convingerea lor era ca Dumnezeu se afla in om si nu in templele construite de acesta.<br /> Parintii de la Muntele Athos spun ca Maica Domnului s-a retras, insotita de catre Sfintii Apostoli Ioan , Filip si de Sfintele Mironosite, dupa uciderea Sfantului Apostol Iacob si inceperea<br /> prigonirii adeptilor Mantuitorului in Palestina, intr-o zona in care zoroastrismul mai exista ca cult, iar oamenii erau cuviinciosi si drepti. Printre acesti oameni Maica Sfanta se simtea in<br /> siguranta.<br /> <br /> <br />
Répondre
A
<br /> Poate nu s-a artat suficient de limpede ca doar Les Gathas il au ca autor pe Zarathoustra.<br /> Avesta a inclus texte apartinand zurvanismului dualist.<br /> In perioada sassanida, zurvanistii si mazdeeni au purtat lupte feroce pentru puterea religioasa si din acea epoca zoroastrismul s-a facut cunoscut Occidentului .<br /> Zurvanistii considerau ca Ahura Mazda si Angra Mayniu erau frati gemeni ai aceluiasi tata, Zurvan.<br /> Gasim in aceasta viziune, originea teoriilor gnostice prezente si in Manuscrisele de la Marea Moarta.<br /> Scrierile apocrife privind Geneza au si ele radacini in dualismul persan, ante zarathoustrian.<br /> Nu trebuie uitat faptul ca, cu exceptia parantezelor seleucide si romane, in Babilon traiau numerosi evrei integrati perfect in imperiul persan.<br /> In acest context iranian in care zoroastrismul era religie de stat, pana la impunera islamului, a fost conceput Talmudul care s-a impregnat nu doar de unele principii zoroastriene, ci si de obscure<br /> convingeri zurvane.<br /> Yakov Elman a demonstrat masura in care religia persana a influentat iudaismul talmudic in aspectele sale legale, rituale si teologice.<br /> <br /> <br />
Répondre
M
<br /> Zarathoustra a avut revelatia Dumnezeului unic, drept si bun. Preotii cultului sau se numeau Magi. Denumirea de mag a fost ulterior rastalmacita cu buna stiinta sau inteleasa gresit.<br /> In 330 imparateasa Elena a descoperit moastele Magilor veniti sa se inchine pruncului Iisus. Melchior era persan si se pare ca toti magii erau zoroastrieni. In scrierile apocrife se afirma faptul<br /> ca Maica Domnului le-a daruit acestora un scutec al Pruncului, scutec ars intr-o procesiune (zoroastrismul considera ca focul este sacru) ce consfintea recunoasterea de catre zoroastrieni a<br /> intruparii Dumnezeului unic.<br /> Ioan Chrisostomul considera ca Magii au fost botezati de catre Sfantul Apostol Toma care a evanghelizat India.<br /> Darurile Magilor se gasesc intr-o manastire din Muntele Athos si au fost descoperite credinciosilor la Atena, in 1999 cand Grecia a fost grav afectata de un mare cutremur..<br /> Fragmente din mostele Magilor se gasesc in Catedrala din Koln.<br /> Nu sunt sigura ca gasesc raspunsul corect la toate intrebarile pe care mi le pun ca crestina, dar macar, mi le pun.<br /> <br /> <br />
Répondre